Sunday, March 29, 2009

Selamat Jalan Ummu Syahidah!

Mengunjungi hari sukan Tadika Tasneem semalam rupa-rupanya mengundang air mata. Betapa tidak, semalam saya bertemu dengan Ummu Syahidah buat kali terakhir sebelum beliau berangkat ke Kudat, Sabah untuk menyusuli suaminya Akhi Zahari yang posting ke sana selepas tamat KPLI. Walaupun penerbangan Ummu Syahidah bersama anak-anaknya, Syahidah dan Naufal dijadualkan berlepas pada 3 April nanti, saya tidak ada peluang lain untuk bertemunya kerana hari ini saya akan ke rumah mertua di Pulau Pinang sebelum ke rumah mak di KL pada pagi Isnin memandangkan suami saya Akhi Fahmi akan memeriksa kertas peperiksaan akhir matrik (pelajar dua tahun -PDT) di K.L selama 5 hari.

Saya mula mengenali Ummu Syahidah semasa belajar di UUM lebih kurang 8 tahun yang lalu. Perkenalan yang terjalin ketika kami sama-sama terkesan dengan perjuangan dakwah ISMA mempunyai nilai yang sangat signifikan dalam hidup saya. Dalam pelbagai kecelaruan dan kerosakan yang berlaku di tengah-tengah masyarakat Islam, kami seolah-olah bertemu dengan sebutir permata yang bersinar dan berharga dalam ISMA. Permata yang sinarannya menyuluh hidup kami, sehingga kami merasakan telah menemui matlamat hidup kami, seperti kami baru dilahirkan sebagai muslim!

Ummu Syahidah yang saya kenal mempunyai kesabaran dan semangat yang tinggi. Masakan saya boleh melupakan kekentalan dan keteguhan hatinya mengusahakan perniagaan keropok lekor bersama Akhi Zahari suatu ketika dulu. Masih terbayang di mata saya bagaimana Syahidah ketika kecilnya mengalirkan airmata tanpa suara sewaktu hendak tidur kerana terpaksa ditinggalkan bersama akhawat di Tadika Tasneem Changlun ketika Ummu Syahidah dan Akhi Zahari mengikuti kursus membuat keropok di Terengganu (atau mungkin di Kelantan, saya kurang pasti). Moga Syahidah menjadi sekuat ummi dan abi ye nak!.

Walaupun kami hanya bertemu kembali 10 bulan yang lalu setelah saya berpindah ke Kedah (sebelum ini saya tinggal di Perak selama 6 tahun), namun kemesraan dan perasaan ukhuwwah itu masih sama dan segar seperti dulu. Mudah-mudahan itulah natijah dari perhubungan yang dibina kerana Allah. Dan semalam menjadi saksi betapa saya begitu pilu dan hiba semasa bersalam dan berpelukan dengan beliau. Tiada kata-kata yang dapat diungkapkan hanya air mata yang membasahi pipi dan menghangatkan jiwa kami. Seperti baru semalam kami bersama-sama berjuang dan bekerja di atas jalan dakwah ini.

Selamat jalan wahai sahabatku Ummu Syahidah. Seungguhnya setiap ketentuan Allah itu ada hikmah yang besar di sebaliknya. Semoga anti sekeluarga diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan suci ini sehingga denyut nadi dan nafas kita terhenti, sehingga kita kembali ke sisi Ilahi. Sesungguhnya daku mengasihi dan mencintaimu kerana Allah, dan semoga dengan itu kita akan beroleh kecintaan Allah

"Kecintaan-Ku pasti jatuh pada orangorang yang saling mencintai, saling duduk bersama, saling berkunjung kerana Aku " (HR Ath Thabrani)

Tiada doa yang dapat ku panjatkan buatmu melainkan doa ini ;

"Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana kecintaan kami kepada-Mu, bertemu untuk mematuhi perintah-Mu, bersatu dalam menyeru-Mu. Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk menolong syariat-Mu. Maka eratkanlah ikatan hati-hati ini. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjukilah kepada hati-hati ini akan jalannya yang sebenar. Penuhilah hati-hati ini dengan cahaya-Mu yang tidak kunjung malap. Ya Allah, lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Jika Engkau mentaqdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai syuhada' di atas jalan-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini Ya Allah, limpahkanlah selawat kepada pemimpin kami Muhammad, keluarga dan sahabatnya. Amin, amin, amin, Ya Rabbal Alamin.."

No comments:

Post a Comment