Tuesday, March 17, 2009

Mengaji...


Semasa zaman kanak-kanak, Saya dan Poji belajar mengaji dengan seorang ustazah (saya terlupa namanya, namun wajahnya masih kekal di memori saya), yang mana rumahnya terletak lebih kurang setengah km dari rumah kami. Selalunya untuk ke sana, kami perlu melalui sebatang pokok yang besar (saya rasa pokok ara) yang terletak di belakang rumah kami kerana itulah laluan pintas (shortcut) yang boleh kami ambil. Jarak pokok itu dengan rumah kami kira-kira 50 meter. Pokok itu terletak berdekatan dengan stor DBKL dan yang menakutkan kami ianya menjadi tempat penyembahan pekerja DBKL yang berbangsa india. Tambah menyeramkan keadaan pokok itu yang mempunyai jurai-jurai ranting (saya tak pasti ianya ranting atau apa kerana ianya lembut dan terjurai ke bawah), dan tersusun kotak penyembahan, colok dan beberapa makanan seperti limau dan apam.

Perjalanan pergi tidak menjadi masalah kerana biasanya kami pergi selepas waktu asar. Namun perjalanan pulang menjadi sesuatu yang menyeramkan kerana kami pulang menjelang waktu maghrib dan laluan tersebut agak sunyi. Walaupun kami tidak pernah terserempak dengan apa-apa kejadian yang tidak diingini, kami agak takut kerana kami biasa mendengar jiran-jiran dan pekerja-pekerja DBKL yang selalu makan di kedai mak bercerita tentang pelbagi cerita yang tidak seronok untuk didengar. Sementelah, kami tahu tempat tersebut adalah tempat 'memuja syaitan' dan waktu maghrib adalah waktu syaitan berkeliaran.

Apa yang saya dan Poji buat, semasa pulang, selalunya kami akan berzikir LailahaillALLah bersama-sama dengan suara yang kuat. Bila tiba hampir dengan kawasan pokok tersebut, (saya agak dalam 10-15 langkah), kami akan berhenti, menanggalkan selipar dan berpimpin tangan. Setelah sama-sama mengira 1,2,3, kamipun memecut lari sambil melaungkan azan sekuat-kuatnya dengan harapan syaitan akan lari dan tidak menganggu kami..

Kenangan itu masih terbayang-bayang dalam ingatan saya....

2 comments:

  1. salam....
    hmm menarik...

    tak perlu takut perkara yang lain selain ALLAH

    ReplyDelete
  2. Yang memberi manfaat mahupun mudharat hanyalah Allah. Setiap kali terkenang peristiwa ini, lucu pula rasanya...

    ReplyDelete