Thursday, March 12, 2009

Alangkah baiknya jika...


Alangkah baiknya jika ibubapaku mengizinkan aku ke belajar luar negara, sudah tentu aku sekarang menjadi orang yang berjaya... Alangkah baiknya jika keluargaku tidak begini, sudah tentu aku membesar sebagai seorang yang lebih baik dari sekarang... Alangkah baiknya jika aku mengahwini orang yang begini dan begini, sudah tentu aku lebih bahagia... Kalau aku buat begitu dan begitu, sudah tentu kesannya tidak seperti apa yang berlaku sekarang...

Perasaan tidak berpuas hati dengan apa yang ada pada masa sekarang, menyesali masa lalu dan takut pada masa depan adalah salah satu faktor kegelisahan dan ketidaktenteraman yang melanda diri seseorang. Seolah-olah dialah yang lebih berhak dan lebih bijak dalam menentukan dan mengatur perjalanan kehidupannya. Seolah-olah apa yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku dalam hidupnya, dia yang lebih tahu baik-buruknya, putih-hitamnya...
Seolah-olah dia adalah Tuhan! Manusia hanyalah makhluk yang lemah dan kerdil yang cuma mampu merencana, Allah jualah yang akan menentukan segala-galanya. Allah bukan sekadar sebagai Khalik (Pencipta), tetapi juga Pengatur dan Pemelihara perjalanan kehidupan makhluknya, samaada manusia mahupun alam semesta.

"Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib, tak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daunpun yang gugur melainkan DIa mengetahuinya, dan tidak jatuh sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh) (Al-An'am:59)


Manusia yang memahami perkara ini tidak akan mahu hidup menggendong kenangan, tidak akan kecewa dan berputus asa terhadap ketentuan Allah kerana dia yakin Allah Maha Bijaksana dan Maha Adil terhadap makhluknya. Ia bukanlah pula bermakna dia berpeluk tubuh, menyerahkan segala-galanya pada Yang Esa tanpa berusaha membina kehidupan yang sempurna. Manusia tetap perlu berusaha, tetapi keyakinannya bukan pada jerih perih usahanya, bukan pada penat lelah kerjanya, tetapi pada keadilan dan kebijaksanaan Allah dalam menentukan apa yang terbaik untuknya..

Let go and let God. Berusaha bersungguh-sungguh, dan serahkan pada Allah dalam menentukannya..
Seperti ungkapan penyair zaman dulu:

Apa yang telah berlaku, sudah berlalu, Yang diharapkan pula masih ghaib, Yang kamu ada ialah masa kini Sesungguhnya slogan mukmin sentiasa: "Ketentuan Allah, apa yang Dia mahu, Dia buat, Alhamdulillah atas segala keadaan"

No comments:

Post a Comment