Tuesday, March 24, 2009

Kawan lelaki, roti canai dan Hari Raya


ROTI CANAI

Abah memang pandai memasak. Waktu saya kecil-kecil saya paling suka bila abah tebar roti canai, tinggi dan saya nampak macam melayang-layang bila ditebar. Roti canai abah lembut, gebu dan berbau wangi. Apabila sudah masak dan diangkat dari kuali ia akan ditepuk-tepuk, dilatakkan dalam pinggan dan... Emm...Sedapnya bila dimakan panas-panas dan dicicah dengan gula..


KAWAN LELAKI

Di zaman kanak-kanak, anak-anak jiran yang sebaya saya kesemuanya lelaki. Biasanya pada waktu petang saya akan mengikut mereka bermain rounders, baling selipar, galah panjang, tarik tin (tin milo yang besar itu diisi pasir atau batu dan diikat tali dihujung kedua-dua belah tin kemudian ditarik jadi ia akan bergolek dan mengeluarkan bunyi bising) atau police entry. Kadang-kadang sampai main nyorok-nyorok dalam longkang besar berdekatan sekolah Jalan Cheras yang terletak di depan kawasan rumah kami.

Satu hari, saya bermain hingga menjelang waktu maghrib. Pulang ke rumah, abah menegur saya kerana bermain dengan budak-budak lelaki. Agghh, satu lagi 'cubitan playa' singgah di badan saya. Sakitnya hingga terjingkit kaki saya menahan pedih.


HARI RAYA

Satu pagi, sewaktu saya berumur 7 atau 8 tahun, di hari raya aidilfitri, abah bersiap-siap untuk ke masjid. Kalau tidak silap saya, mak ada di wad kerana menghidap penyakit vericos vein (urat-urat kaki timbul dan pecah kerana aliran darah tidak smooth akibat terlalu banyak berdiri. Biasa menyerang orang yang selalu bekerja dengan berdiri atau menggunakan kaki seperti peniaga, pekerja kilang atau tukang jahit). Sebelum ke masijd, abah memanggil saya dan adik Poji.

"Mari kita makan dulu. Sunat kita jamah makanan sikit sebelum solat sunat hari raya. Kalau hari raya haji sunat kita pergi solat terus"

"Ooo. Macam tu" Saya berkata-kata di dalam hati.

2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Mak saya kata, elok mandi sunat di pagi raya. Lalu, adik lelaki saya , Razif (ketika itu 7 tahun) menjawab dia tidak mahu sunat di Hari Raya.Lepas raya..OK.

    ReplyDelete
  2. Kak Roza,lucunya... Anak-anak memang bersih.. Bersih pemikirannya, bersih tutur katanya, bersih hati sanubarinya... No heart feeling...
    T kasih sudi ziarah...

    ReplyDelete