Tuesday, March 10, 2009

Selamat Hari Lahir Salina!




Hari ini, 10 Mac 2009 genap 3 tahun umur anak kedua saya, Salina Syakirah. Seperti baru semalam bergelut dan bertarung nyawa melahirkan Salina di pusat bersalin Bandar Tun Razak, tanah kelahiran umminya... Salina lahir pada hari Jumaat, jam 6 petang. Mengulangi saat kelahiran abangnya, Umar Ubaidah, pagi 10 Mac 2006 itu sedikit darah keluar memberi petanda saatnya sudah tiba untuk Salina meninggalkan alam rahim dan memasuki alam dunia. Mengambil kira pengalaman melahirkan Umar sebelum ini, saya tidak terus ke klinik. Saya mempersiapkan mental, selain memastikan kembali isi kandungan beg keperluan bersalin untuk diri saya sendiri dan anak yang bakal lahir yang sudah disediakan lebih awal.

Saya ke klinik menjelang tengahari, dan diminta terus admit ke wad. Saya menolak dan meminta tangguh selepas Solat Jumaat. Memandangkan rasa sakit belum begitu kuat, saya, suami dan Umar makan tengahari di restoran Mak Siti di depan klinik tersebut. Jauh di sudut hati, saya tidak putus-putus berdoa agar proses melahirkan dipermudahkan. Saya perlu makan agar saya mempunyai tenaga dalam 'pertarungan' nanti.

Selepas makan, kami pulang ke rumah mak. Suami saya ke masjid untuk solat Jumaat, dan saya sudah menelefon adik, Poji untuk memaklumkan berita tersebut memandangkan bantuannya amat diperlukan untuk menjaga Umar semasa saya berada di wad nanti. Umar agak rapat dengan PakItamnya itu.. So, rasanya takde masalah untuk Pak Itamnya memujuk Umar...

Selepas solat Jumaat, saya ke klinik. Sementara menanti saat melahirkan saya tak putus-putus berdoa dan membaca Al--Quran. Selain kekuatan mental dan fizikal, kekuatan rohani juga sangat penting pada saat-saat begini. Rasa seperti tidak mahu terputus hubungan dari Allah walau sesaat pun.

Dan Alhamdulillah, Salina lahir dengan selamat walaupun mukanya kebiruan kerana sedikit tersekat semasa proses kelahiran. Tiada kata-kata yang terkeluar melainkan air mata dan ucapan syukur kepada ALLAH...

Hari ini, genap tiga tahun saat itu berlalu. Dan, Salina kian membesar sebagai seorang anak yang kuat dan tabah dengan penyakit ekzima yang dihadapinya. Ekzima adalah sejenis penyakit kulit, yang mana kulitnya alah pada banyak perkara, makanan, cuaca dan persekitaran. So, dia perlu berpantang dalam soal makanan, tidak boleh minum susu lembu kerana alah pada protien haiwan, hanya boleh minum susu soya. Tidak boleh makan makanan laut seperti udang, kerang dan sotong. Sensitif pada cuaca panas, habuk dan sabun yang tinggi kandungan bahan kimianya... Semasa di Perak dahulu, sebulan sekali perlu mengadap doktor pakar di hospital Ipoh dan diberi bekalan ubat-ubatan yang bukan sedikit.

Alhamdulillah, penyakit ini semakin berkurangan walaupun belum hilang sepenuhnya. Semoga anak Ummi ini menjadi manusia yang kuat, sabar, dan tinggi iman dan taqwanya, berbakti pada ibubapa, agama, bangsa dan negara.

Selamat Hari Lahir Salina! Selamat pada hari-hari yang mendatang!

No comments:

Post a Comment