Monday, March 23, 2009

SURAU, TUDUNG DAN FADHILAT SOLAT



SURAU

Semasa kecil saya selalu mengikut abah ke surau. Seingat saya setiap kali waktu solat abah akan ke surau di kawasan rumah kami. Adakalanya abah menjadi imam. Saya selalu mengikut abah bersolat tetapi saya duduk di saf belakang. Saya mengangkat takbir, dan kemudian sibuk membaca 'Pss,sss,sss, psss", sebab itulah bacaan yang saya selalu dengar bila abah membaca dengan perlahan.


TUDUNG

Saya disuruh oleh abah memakai tudung sewaktu saya belum memasuki alam persekolahan. Saya ikut dan saya jaga, sebab abah sangat rigid tentangnya. Ada sekali tu, seingat saya semasa saya berumur 5 atau 6 tahun, saya terjatuh di kedai mak dan saya sibuk memegang tudung bimbang terlucut, tiba-tiba ada sesorang berkata sambil ketawa, " La, kepala bertudung, kaki terbuka". Baru saya perasan, rupa-rupanya kain baju kurung saya tercabut..

Sewaktu saya memasuki darjah satu, saya satu-satunya murid yang memakai tudung di dalam kelas saya. Saya masih ingat itu kerana gambar kelas saya terpampang di dalam suratkhabar kerana kami terpaksa menumpang di kantin pada hari pertama persekolahan kerana tidak cukup bilik darjah. Zaman itu, tidak ramai yang memakai baju kurung ke sekolah (kebanyakannya memakai baju 'skirt'). Saya tidak mempunyai baju 'skirt' dan baju 'skirt' seragam sekolah yang dibeli oleh Aicu (adik bongsu mak), abah tidak benarkan saya memakainya. (Abah saya telah mengoyaknya!)



"Marilah kita amalkan dan sampaikan kepada yang tidak hadir"


Abah selalu mengadakan 'taalim' di rumah. Antara yang saya ingat abah selalu membacakan fadhilat solat kepada kami. Saya memang tekun mendengar apatah lagi ada hadith-hadit yang membicarakan soal azab di dalam kubur bagi orang yang meninggalkan solat. Semasa abah membacakan buku tersebut, saya terbayang-bayangkan ular-ular yang besar yang akan memakan manusia di dalam kubur, dan ianya sungguh menakutkan saya.

"Baiklah. Itulah saja untuk hari ini. Apa yang kita dah dengar hari ini marilah sama-sama kita amalkan dan sampaikan kepada yang tidak hadir. Kita tutup dulu dengan tasbih kaffarah dan suratul Asr"

Itulah kata-kata penutup abah setiap malam.

3 comments:

  1. ayah yang hebat...subhanallah...

    ayah yang hebat lahir dari seorang ibu yang hebat(ibu kepada ayah kamu)

    ReplyDelete
  2. puterinurzahra, mudah-mudahan kita juga mampu menjadi ibu yang hebat buat anak-anak kita.

    ReplyDelete