Thursday, March 5, 2009

Eee... Malunya..


"Umar... Keluar bilik air terus pakai tuala. Ee.. malunya nampak aurat dia.." Volume suara saya masih sama.. Saya cuba berkata-kata selembut mungkin, namun kali ini perkataan "ee..malunya" saya tekankan sedikit... Saya benar-benar mahu dia faham bahawa menampakkan aurat pada orang lain adalah sesuatu yang memalukan... Malah, sudah sering saya didik supaya Umar dan adiknya Salina tidak mandi sekali. Namun, pujukan saya kadang-kadang menjadi, kadang-kadang tidak. "Nak mandi ngan adik jugak" Umar merengek-rengek... Hmm.. "Ok. Umar dan adik nak mandi kena pakai seluar. Tutup aurat" Itu yang mampu saya buat setakat ini...

Mengajar anak-anak tentang sifat malu bukan saja memerlukan kesabaran, lebih dari itu ia adalah pendidikan melalui perbuatan. Nak mendidik anak-anak bersifat malu, ibubapa terlebih dahulu perlu mendidik diri sendiri berakhlak dengan akhlak malu, menunjukkan contoh yang baik di depan anak-anak.

Islam sangat menitikberatkan soal malu dan menjaga kehormatan diri. Anak-anak lelaki dan perempuan sedari kecil perlu diajar bahawa antara lelaki dan perempuan ada batas-batas dalam pergaulan. Saya teringat kata-kata seorang ikhwah semasa satu program di Perak dahulu. " Satu hari anak saya yang berumur 4 tahun tidak mahu lagi ke tadika kerana sehari sebelumnya dia perlu mandi bersama-sama pelajar lelaki di tadika tersebut." Wah! Begitu kagum dan insafnya saya. Anaknya masih mentah, sekecil 4 tahun, tapi sudak begitu kental dan komited dengan didikan ibuayahnya... Sudah pasti didikan tersebut bukan dibuat secara sambil lewa, tetapi diajar dengan penuh kesedaran dan berhikmah, hingga ia begitu meresap ke dalam jiwa anak tersebut.

Cerita itu meninggalkan kesan pada diri saya... Ya Allah, semoga saya diberi kekuatan untuk mendidik anak-anak mengikut sibghah-Mu... Moga saya dapat mencorakkan anak saya mengikut acuan yang Kau inginkan...

Saya selalu teringat kata-kata seseorang, nak didik anak-anak bersifat malu, kalau dia buat apa-apa yang mengaibkan, jangan kata " ee.. tak malu"... Seolah-olah kita mendoakan anak kita menjadi seorang yang tiada perasaan malu. Tapi katalah "Eee.. malu" Supaya mengingatkan kita dan dia bahawa apa yang diperbuatnya itu sesuatu yang memalukan, dan dia perlu rasa malu jika melakukannya....

Yang paling susah, nak didik diri dan didik anak-anak malu kerana Allah...

No comments:

Post a Comment