Wednesday, March 18, 2009

Nasi Lemak! Siapa nak order Nasi Lemak!


Saya bukan nak mengiklan jualan nasi lemak.. Cuma nak berkongsi cerita tentang jualan nasi lemak saya semasa saya bersekolah di SK Bandar Tun Razak 2, Cheras, 15 tahun yang lalu.

Mak saya mempunyai kedai makan di Taman Selera Muda, K.L, menjual makanan untuk sarapan seperti nasi lemak, pulut, roti canai, bihun goreng, me goreng, lontong dan juga nasi berlauk. Mak berniaga dari pagi sehingga malam. Kadang-kadang saya terbangun jam 4 pagi, dan saya sedih bila melihat mak sudah berada di dapur menyiapkan semua itu. Kalau saya tidak merasa mengantuk, saya akan membantu mak memotong timun, mengupas kulit telur atau apa-apa kerja yang mudah sebelum saya tidur semula.

Saya tidak ingat bagaimana perniagaan saya bermula. Tetapi yang saya ingat saya menjual nasi lemak kepada kawan-kawan sekolah. Setiap hari sebelum pulang saya akan mengambil pesanan dari kawan-kawan yang ingin membeli nasi lemak, ada yang ingin lauk telur, ayam goreng, sambal sotong, sambal kerang dan sebagainya. Saya begitu gembira kerana pesanan kawan-kawan makin hari makin bertambah.

Sejak saya mula berniaga, saya bangun lebih awal untuk membantu mak membungkus nasi lemak yang dipesan oleh kawan-kawan. Dan setiap hari jugalah saya akan ke sekolah menggalas beg sekolah dan dua beg plastik yang besar berisi 20-30 bungkus nasi lemak. Sampai di kelas saya akan mengagihkan nasi lemak yang telah ditulis label mengikut jenis lauknya, kepada kawan-kawan saya berdasarkan senarai pesanan yang saya ada. Saya sungguh gembira menerima wang bayaran dari kawan-kawan. Pernah sekali setelah turun dari bas, sewaktu sedang berjalan ke sekolah, saya terjatuh, beg plastik itu terkoyak dan bertaburanlah bungkusan nasi lemak yang saya bawa terkeluar dari beg plastik tersebut. Hmm, saya tidak ingat ada atau tidak nasi lemak yang terkeluar dari bungkusannya tetapi saya masih ingat bagaimana saya terpaksa mengutip semula bungkusan-bungkusan tersebut untuk dimasukkan ke dalam beg sekolah saya.

Satu hari saya dipanggil oleh guru, dan saya dilarang menjual nasi lemak lagi. Saya mendapat tahu pihak kantin mengadu pada pihak sekolah. Saya sedih, tetapi apa boleh buat, rezeki saya di sekolah hanya terhenti di situ..

Manusia mempunyai cerita kehidupannya yang berbeza-beza, namun semua itu diatur oleh Allah Yang Maha Bijaksana. Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil pada hamba-hamba-Nya.

"Segala puji bagi Allah Pencipta langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat. Allah menambahkan pada ciptaany-Nya apa yang Dia kehendaki. Sungguh, Allah MahaKuasa atas segala sesuatu.

Apa saja di antara rahmat Allah yang dianugerahkan kepada manusia, maka tidak ada yang dapat menahannya, dan apa saja yang ditahan-Nya maka tidak ada yang sanggup untuk melepaskannya setelah itu. Dan Dialah yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana"
(Fathir, 1-2)

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete