Tuesday, March 10, 2009

Mak....


Teruja bila menerima panggilan telefon mak pagi tadi.

"Long datang makan kat kedai semalam." Emak memulakan cerita. Saya tahu, Long tidak selalu berpeluang datang ke kedai mak untuk makan. Selalu saja sibuk dengan kerjanya disamping construction company nya sendiri.. Begitulah Long, abang sulung dan satu-satunya abang saya. Seorang yang sangat komited dengan kerja... Emm.. Semalam cuti maulidurrasul, mungkin tidak ada beban kerja, so Long berpeluang datang ke kedai makan mak..

"Mak tak payahlah berniaga lagi. Duduk rumah je." Ini bukan kali pertama Long berkata begitu pada mak. Mak yang tak mahu. "Kalau mak tak berniaga, mak nak buat apa kat rumah. Nanti mak masuk wad, sakit sebab banyak sangat berehat dan tak buat apa-apa"

Itulah mak.. Mak yang sedari kecilnya membesar dalam keperitan dan kepayahan, membanting tulang membantu arwah wan (nenek saya sebelah mak) mencari rezeki untuk menyekolahkan adik-adiknya. Bukan mak tak pandai. Mak seorang yang pintar, semasa bersekolah mak biasa mengambil upah menulis buku, menyiapkan kerja sekolah rakan-rakannya. Malah, mak pernah mendapat tawaran menjadi guru di kampung kerana potensi yang ada pada mak. Tapi, mak lebih memikirkan adik-adiknya. Biarlah mak berkorban, memberi laluan pada adik-adiknya meneruskan persekolahan sementara mak membantu mencari wang perbelanjaan..

Semakin mak menginjak dewasa, mak terus tabah. Mengikut "Aiwa" (pakcik sulung sebelah mak) berhijrah ke Kuala Lumpur, mak, Aiwa, Aindak (pakcik keenam sebelah mak) dan Aicu (pakcik bongsu sebelah mak) mencari rezeki dengan menjual nasi lemak. Itulah kepakaran mak. Memasak! Mak memang pandai memasak dan semasa mudanya pernah memenangi pertandingan memasak peringkat negeri Pahang. Mak bukan sahaja pandai memasak, mak juga minat dan suka meningkatkan kemahiran memasaknya. Maklah yang akan memasak masakan pengantin untuk saya dan Kak Nana, juga untuk kesemua anak-anak saudaranya seperti Kak Long Raha, Kak Ngah, Kak De, Tam, (kesemuanya anak Mak Tam) Abang Teh, Nor,(anak Mak Ngah) yang telah berumahtangga. Mak bukan sahaja pandai memasak, malah mak sangat berbakat dalam menghias masakannya. Tak pernah saya terfikir mak boleh membuat kelopak bunga daripada buah kismis yang dicucuk pada dawai dan digubah menjadi sejambak bunga yang cantik.

Dan semalam, mak masih tidak mahu berhenti dari "kesibukannya".

"Mak tak mahu berhenti berniaga. Pul hantar mak pergi haji" Itulah keputusan mak bila Long menyuruh mak berhenti berniaga dan memberi mak sejumlah wang (yang agak besar nilainya).

Saya tahu itulah impian mak sekarang. Terus saja saya membuka laman web Ustaz Halim, mencari nombor yang boleh dihubungi untuk mendapatkan maklumat mengenai pakej haji kelolaannya.

Ya Allah, Kau tunaikanlah hasrat ibuku Ya Allah. Permudahkan segala urusannya...

No comments:

Post a Comment