Thursday, March 5, 2009

Nabi Muhammad S.A.W

"Ok, sekarang baca doa tidur. BismikaLLahumma ahya wa amut...." Sambil saya menuturkan doa tersebut, umar dan salina akan mengikut saya menuturkannya. Lantas Salina akan meminta saya bercerita.

"Umi, nak cerita Nabi Muhammad". Itu ayat yang biasanya akan menyusuli doa tidur yang dibaca.

"Ok.. Nabi Muhammad kan, orang yang soleh. Masa dia dalam perut umi dia, abi dia sakit. Lepas tu abi dia meninggal dunia. Emm siapa nama abi dia?" Saya bertanya

"Abdullah" Umar biasanya akan menjawab dulu.

"Hmm.. Abi dia nama Abdullah. Lepas tu Nabi Muhammad pun lahir. Lepas tu umi dia pulak sakit."

" Siapa nama umi dia" Kali ini Salina pulak yang bertanya

"Aminah" Umar dan Salina sama-sama menjawab...

"Lepas umi dia meninggal, Nabi Muhammad duduk dengan wan dia..Nama wan dia Abdul Muthalib. Wan dia sayang sangat nabi Muhammab. Lepas tu wan dia pun meninggal. Nabi Muhammad duduk pulak dengan pakcik dia nama Abu Thalib. Pakcik dia sayang sangat nabi Muhammad sebab Nabi Muhammad soleh, suka tolong pakcik dia berniaga." Saya cuba bercerita dengan nada yang sesuai.

"Satu hari Nabi Muhammad naik bukit. Sebab Nabi Muhammad sedih tengok ramai orang tak soleh, sembah patung. Nabi Muhammad pun naiklah bukit, pergi kat gua. Gua tu nama dia Gua Hira'. Tiba-tiba malaikat Jibrail datang. Dia peluk nabi Muhammad. Dia suruh nabi Muhammad baca. Iqra!"

Umar paling suka bahagian ni. Selalunya dia yang akan menyambung cerita sehingga Jibrail menyuruh Nabi Muhammad membaca pada kali yang ketiga.

Begitulah rutin saya dan anak-anak hampir setiap malam. Kadang-kadang diselang selikan dengan cerita Nabi Yusuf, Nabi Sulaiman atau cerita Umar si pejuang kecil di bumi Palestin. Kadang-kadang, mereka yang akan bercerita pada saya dengan mengulang kembali skrip yang selalu saya lafazkan pada mereka. Harapan saya, semoga cerita-cerita ini menjadi pembakar semangat dan contoh ikutan anak-anak saya dalam menempuh kehidupannya...

No comments:

Post a Comment