Wednesday, March 18, 2009

WARNA-WARNA KEHIDUPAN


Saya mempunyai 4 orang adik-beradik. Di zaman kanak-kanak, saya paling rapat dengan adik saya,Poji. Abang dan kakak saya bersekolah di kampung kami di Pahang, jadi Pojilah yang menjadi kawan menangis dan ketawa.

Saya dan Poji berbeza umur 2 tahun. Jadi, kami sempat bersekolah rendah bersama-sama. Kami ke sekolah menaiki bas sekolah, yang kami panggil bas Abang Ji. Ada satu peristiwa yang saya tidak boleh lupa berkaitan Poji sewaktu kami di SKBTR 2. Satu ketika saya perasan ada seorang lelaki bermotor yang selalu mengekori kami semasa kami menunggu bas untuk pulang dari sekolah. Saya perasan sebab lelaki itu pernah menegur Poji dan mengajaknya menaiki motor tetapi Poji menolak. Hal ini saya adukan pada mak saya dan beliau meminta kami berhati-hati.

Kemuncak peristiwa itu, satu hari lelaki itu mengekori bas kami sehingga ke rumah. Sewaktu kami turun dari bas, saya perasan lelaki itu ada di belakang kami. Kami terus berlari ke kedai (rumah kami adalah rumah kedai, kedai di tingkat bawah, rumah di tingkat atas), sambil menjerit memberitahu perkara itu kepada mak. Mak yang terkejut segera memberitahu Pak Cu, pakcik saya yang kebetulan berada di kedai. Kami melihat lelaki itu berjalan ke arah pondok telefon awam berhampiran kedai kami. Pakcik saya terus mengejar lelaki tersebut namun tidak berjaya kerana lelaki itu sedar dan terus melarikan diri.

Alhamdulillah, selepas peristiwa itu kelibat lelaki itu tiada lagi dan kami merasa aman untuk ke sekolah. Namun sehingga sekarang saya tidak tahu siapa sebenarnya lelaki muda itu. wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment