Wednesday, April 1, 2009

Berpindah sudah engkau ke alam baru... Kami pasti menyusulmu..

Terkedu dan terkejutnya saya bila Poji pulang dari kedai mak dengan membawa berita..

"Kak Long anak makcik Gayah meninggal."

"Hah! Ayu? Anak Mak Cik Gayah gerai?" Saya meminta kepastian. Seperti tidak percaya dengan khabar itu..

"Ha ah!" Poji mengiyakan

"Innalillah wa inna ilaihirojiun!. Sakit apa?" Saya seakan-akan belum dapat menerima dengan lapang dada

"Sakit urat macam mak"

{Sakit urat. Atau nama saintifiknya yang selalu saya baca di laporan kesihatan mak; vericos vein. Ia adalah sejenis penyakit yang mana urat-urat kaki yang menjadi laluan mengangkut darah gagal berfungsi dengan sempurna. Aliran darah di dalam urat kaki sepatutnya mengalir turun dan naik kembali dalam satu pusingan. Bila urat ini gagal berfungsi atau sudah rosak, darah hanya boleh mengalir turun tetapi tidak mengalir ke atas semula. Ia menyebabkan darah berkumpul di bahagian bawah kaki menyebabkan urat menjadi bengkak dan lama-kelamaan akan pecah memancutkan darah jika ia sudah tidak boleh menampung bebanan darah yang terkumpul. Ia selalunya menyerang orang yang banyak berdiri seperti orang yang berniaga di kedai makan, tukang jahit dan pekerja kilang. Itulah sebabnya doktor selalu menasihatkan mereka ini tidur dengan meninggikan kedudukan kaki (kaki dialas dengan bantal yang tinggi) supaya darah dapat dialirkan semula ke atas dengan baik.}

Saya memang terkejut. Benar-benar terkejut. Mak Cik Gayah sebenarnya tidak ada pertalian darah dengan saya. Semasa menunggu keputusan SPM dan semasa saya belajar di UUM dulu, setiap kali cuti semester, saya bekerja di gerai Mak Cik Gayah untuk mencari wang saku. Malah kakak saya Kak Nana, sepupu saya Kak De dan akhawat, Kak Nani dan Dianah pernah saya bawa bekerja di sini. Gerai Mak Cik Gayah terletak di belakang stesen BhP (dulu BP) di Bandar Tun Razak ini, menjual nasi ayam dan masakan panas dan beroperasi lebih kurang jam 2 petang hingga 11 malam. Hubungan sekeluarga kami agak mesra, bukan sahaja dengan Mak Cik Gayah, malah dengan Pak Cik Md Nor dan juga anak-anaknya Ayu, Angah, Rastam, Kak Cik dan Adik. Dulu kami sekeluarga selalu berkunjung ke rumahnya di hari raya, cuma sejak saya melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana, mendirikan rumahtangga dan hingga sekarang setelah saya berpindah ke Kedah, saya tidak lagi berhubung dengan mereka. Hanya terserempak sekali-sekala.


Anak Mak Cik Gayah yang meninggal ini, Rahayu, adalah anak sulung, dan dia sebaya saya! Kematiannya sungguh mengejutkan saya kerana Ayu seorang yang sihat, aktif dan ceria. Tidak saya sangka, perjalanan hidupnya di dunia ini berakhir di usia yang muda, seusia dengan saya!

Ya.. Tak Sangka! Tiada siapa yang dapat menyangka dan menjangka bilakah saat catatan terakhir malaikat raqib dan atid mencatat buku amalan di kiri kanan kita. Tiada siapa dapat meneka saat terakhir kembara kita di bumi Allah yang fana ini, walaupun setiap dari kita meyakini mati itu sesuatu yang pasti.

Kita takut bila memikirkan kesakitan sakaratul maut. Namun sewajarnya kita lebih takut seandainya dijemput menghadap Ilahi dalam keadaan berbuat dosa, maksiat atau sesuatu yang tidak diredhai. Sungguh, betapa perlunya meletakkan pengharapan yang besar pada Allah saat melontarkan doa:

"Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan husnul khatimah, dan janganlah kau matikan kami dalam keadaan su'ul khatimah"

Mengharap Allah mematikan kita dalam husnul khatimah, dan takut dan bimbang jika Allah mematikan kita dalam su'ul khatimah

Penuh pengharapan dan ketakutan!

Teringat pemergian Ummu Syahidah ke Kudat, Sabah. Perginya, insyaAllah boleh bertemu lagi. Namun pemergian Rahayu, perginya dia tidak mungkin akan kembali lagi!

Al-Fatihah...

No comments:

Post a Comment