Sunday, March 15, 2009

Buku biodata, Kuil dan Salib

BUKU BIODATA

Saya tulis dengan menyorok-nyorok. Buku biodata kawan saya itu, saya sudah lupa siapa namanya, perlu saya pulangkan dalam keadaan lengkap bertulis. Entah macam mana abah boleh perasan dan boleh terbaca buku tu..

Alamak...

"Kenapa tulis artis pujaan ni... Manusia mana boleh kita puja. Kita hanya puja Allah..." Abah menegur secara bersahaja, namun amat terkesan di hati saya.

Zaman saya kecil-kecil dulu, kami selalu ada buku biodata, di mana dalam buku tu akan tertulis segala yang berkaitan dengan diri kita dan kawan-kawan kita, contohnya nama penuh, alamat, tarikh lahir, makanan kegemaran, warna kegemaran, hobi, cita-cita, dan tak ketinggalan artis/pelakon yang diminati. Itulah yang menjadi sumber rujukan untuk berhubung dalam suasana telefon bimbit dan internet masih belum wujud...

Tidak terlintas di hati saya abah akan menegur tulisan saya... Namun itulah abah, ketegasannya dalam soal akidah dan didikan agama membekas di hati saya. Kami adik-beradik tidak berani membuka tv, apatah menontonnya jika abah ada di rumah. Pernah satu ketika, sedang saya leka menonton tv, tiba-tiba abah pulang... Ahh.. Kesan 'cubitan playar'nya mengambil masa seminggu untuk hilang..


KUIL


Setiap kali kami pulang ke kampung, kami perlu melalui sebuah kuil hindu di tepi jalan berdekatan kampung kami. Kuil itu agak besar, dan penuh dengan patung-patung yang menghiasinya...

'LailahaillaLLah, LailahaillaLLah, LailahaillaLLAh. La ma'bud illaLLah." Itulah yang abah ajarkan pada kami untuk dilafazkan setiap kali lori abah melalui hadapan kuil itu... Saya pun tidak pasti adakah sebutan saya betul sepertimana yang diajarkan oleh abah....


SALIB


Satu ketika, saya dan Poji mengikut abah pulang ke kampung. Kami duduk di kerusi bahagian hadapan lori abah. Entah macam mana, dalam saya dan Poji bermain-main dan bergurau, saya meletakkan tangan kanan saya di bahu kanan dan kiri saya, sambil menyebut 'kiri,kanan, kiri, kanan', berulang-ulang.

Tidak semena-mena, abah memberhentikan lori di bahu jalan, mencari ranting kayu, memarahi sambil menghadiahkan saya sebilas rotan.. Dalam keadaan terpinga-pinga, barulah saya tahu, apa yang saya buat tadi seakan-akan menyerupai gerakan orang-orang kristian menyentuh bahu kanan dan kiri mereka untuk membentuk salib seperimana yang selalu mereka lakukan ketika masuk ke gereja. Ah... apalah yang saya tahu ketika itu, seingat saya umur saya baru mencecah 6 atau 7 tahun...

Abah... ada tangisan mengalir dalam hati, ada rindu bergetar dalam jiwa..

Abah...

2 comments:

  1. salam...

    rindu nya kat "abah" macam tu...

    ReplyDelete
  2. Rindu pada kehadirannya, rindu pada didikannya...

    ReplyDelete