Wednesday, April 8, 2009

Ulam Raja


Sudah beberapa kali saya menikmati hasil ulam raja yang ditanam di belakang rumah. Sungguh sedap dan membangkitkan selera apabila makan nasi dengan ulam raja dicicah sambal belacan. Cukup dengan sedikit kuah dan ikan goreng. Tak perlu lauk pauk yang mewah dan complicated!
Lebih istimewa apabila memakan hasil tanaman sendiri. Semacam ada satu perasaan yang berbeza daripada memakan sayuran yang dibeli.

Benar! Manusia akan merasai suatu perasaan dan semangat yang berbeza apabila menikmati hasil daripada usaha sendiri. Walaupun terpaksa bersusah payah, (sebenarnya nak tanam ulam tu bukannya susah sangat, cuma perlukan sedikit usaha dan kerajinan) namun itulah yang menjadi pembakar dan pendorong pada manusia untuk berusaha apabila manusia menyedari akan kepuasan menikmati hasilnya.

Apa yang anda tanam hari ini, hasilnya akan anda rasai pada hari esok.

Ungkapan di atas menyentuh hati saya. Kenapa? Kerana ia berkait rapat dengan kehidupan manusia. Rupa-rupanya fitrah manusia, mereka akan merasa puas, bangga dan tinggi harga diri apabila berusaha untuk menyara sendiri kehidupannya, tanpa meminta-minta atau bergantung pada orang lain. Manusia juga akan merasa tenang dan bahagia seandainya dapat melaksanakan segala tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah di bahunya. Dan Islam datang bersama fitrah ini. Islam sangat mementingkan umatnya berusaha untuk menyara hidupnya dan keluarganya.

"Maka apabila telah selesai solat, bertebaranlah kamu di bumi ini, carilah rezeki kurniaan Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak agar kamu beruntung" (Al-Jumu'ah:10)

Dalam apa keadaan sekalipun, orang yang paling banyak mengingati Allah, dan paling hampir dengan Allah, itulah orang-orang yang beruntung!

Abu Abdullah (Az-Zubair) bin Al-Awwam r.a. berkata, Rasulullah SA.W. bersabda:
"Demi sekiranya salah seorang kamu membawa tali dan pergi ke bukit untuk mencari kayu, kemudian dipikul ke pasar untuk dijual, dan dapat dengan itu menutup air mukanya, maka yang demikian itu lebih baik daripada meminta-minta pada orang, baik mereka memberi atau menolak padanya" (Bukhari)

Samada kamu seorang ayah yang menyara keluarga, seorang ibu yang berkerjaya atau surirumah sepenuh masa, seorang anak yang berbakti kepada orang tua, seorang pelajar di menara, seorang doktor atau mandur, seorang juruwang atau pekerja kilang, seorang pensyarah atau pesawah, seorang guru atau tukang sapu, seorang peniaga atau pekerja biasa, berusahalah untuk melaksanakan segala tanggungjawabmu dengan sebaik-baiknya. Kerana disitulah letaknya kemuliaan dan kebahagiaan. Di situlah adanya ketenangan dan kebanggaan. Hati yang bahagia dan tenang adalah hati yang melaksanakan perintah Tuhan. Kerana manusia yang berwawasan bukan hanya memandang habuan dunia, namun lebih jauh lagi dia mengimpikan ganjaran di akhirat sana.

" Sungguh, hari kiamat itu akan datang. Aku merahsiakan (waktunya) agar setiap orang dibalas sesuai dengan apa yang telah dia usahakan" (Taha:15)

1 comment:

  1. salam..bole saya bertanye..awak still ade tanam ulam raja lagike? bolex saye nak dptkan bijih benih dari awak? bole saye tau lokasi tanaman ulam raja anda? dimana?

    ReplyDelete