Monday, February 23, 2009

Jom RFC!




Semalam saya sekeluarga ke Radix Fried Chicken (RFC) yang terletak di stesen bas Shahab Perdana, Alor Setar. Restoran makanan segera yang baru beroperasi itu adalah merupakan restoran dua tingkat lot tepi (corner lot). Menggunakan warna oren sebagai corporate colour merupakan pilihan yang tepat kerana ia warna yang terang dan senang menarik perhatian, tambahan pula ia terletak berdekatan laluan masuk ke perhentian bas tersebut...Sebelum ini kami pernah melalui kawasan tersebut dan mendapati restoran itu dipenuhi pelanggan yang sedang beratur untuk membeli, dan barisan mereka mencecah hingga ke pintu... Wah! Hebat sungguh sambutan masyarakat setempat terhadap RFC ni...

Saya begitu teruja untuk makan di sini buat kali pertama. Ini adalah restoran makan segera yang dimiliki oleh orang Islam, dan insyaAllah saya yakin produk yang ditawarkan dihasilkan sendiri oleh HPA seperti ayam dan air minuman. Ia merupakan satu alternatif bagi orang Islam yang sensitif dengan persoalan makanan, bukan setakat soal halal haram malah juga yang melibatkan soal wang yang dibelanjakan tersebut tidak digunakan untuk 'membunuh' saudara seIslam seperti yang berlaku di Palestin.

Sebaik keluar dari kereta (Alhamdulillah kami berjaya 'parking' betul-betul di tepi restoran), saya tertarik dengan design luar RFC. Moto restoran iaitu 'Segar, Organik, Halal' adalah perkara pertama yang saya lihat di dindingnya. Emm, moto yang menarik... Menjejakkan kaki ke dalam
restoran, saya melihat terdapat 4 kaunter dibuka, dan setiap kaunter dibarisi tidak kurang lapan hingga sepuluh orang pelanggan. Sementara menunggu suami beratur untuk membeli, saya ke tingkat atas bersama anak-anak. Ruang makan di tingkat atas agak luas dengan susun atur kerusi meja dan 'interior design' yang menarik'..

Sebaik menjamah makanan yang dipesan, saya menarik nafas lega. Bersyukur pada Allah, sebenarnya umat Islam mampu untuk memberikan perkhidmatan yang dan menawarkan produk yang berkualiti jika mereka bersungguh-sungguh. Malah dalam beberepa aspek, mereka prestasi mereka lebih baik dari orang lain...

Datanglah ke RFC, dan teruslah memboikot produk-produk Yahudi dan Amerika!!

No comments:

Post a Comment