Monday, February 9, 2009





Anak-anak itu, penyejuk hatiku...

Alhamdulillah petang semalam kami (my hubby and me) meracun rumput-rumput di laman rumah yang dah panjang, projek yang dah tertangguh beberapa hari. Sambil-sambil tu monitor juga salina yang sibuk 'memandu kereta' biru dia kat depan rumah tu. Umar pulak nampak seronok betul sebab semalam first time dia main bola dengan anak-anak jiran kat depan rumah. Sebelum ni kalau suruh dia join anak-anak jiran tu dia tak pergi, tengok je budak-budak tu main. Tapi semalam nampak ceria dan bersemangat dia main ngan depa walaupun depa semua lebih tua dari dia. Nampaknya anak Umi ni dah makin besar, sedikit demi sedikit Umar perlu pelajar untuk berkawan dan berhubungan dengan insan-insan lain di sekeliling.

Malam tu pulak ada meeting Pembina. Mulanya teragak-agak juga nak pergi sebab anak-anak baru tidur. Takut meragam pulak kat meeting nanti. Tapi teringat pulak dengan pesan Kak Ju. Akhawat memang tak boleh lari dari tanggungjawab dakwah, walau macam mana sibuk pun kita dengan urusan rumahtangga dan urusan kerjaya. Siapa lagi nak diharapkan untuk meneruskan usaha ini kalau bukan insan-insan yang mempunyai kefahaman dan kesedaran tentang tanggungjawab ini. Kefahaman dan keyakinan sepatutnya melahirkan tindakan. So, dengan berbekal keyakinan dan doa semoga Allah permudahkan, pergilah juga meeting tu. Sampai je kat sana, Salina terus nangis sebab angkat dia dari tidur. Mula-mula perlahan je, lama-lama makin tinggi 'volume'nya. Terpaksalah bawa dia masuk bilik. Puas nak pujuk dia. bila pegang dia dia marah tak bagi pegang, bila duduk jauh pun dia menjerit lagi kuat. Lastly, duduk je tepi dia, tengok je dia nangis, sambil-sambil tu belek-belek buku seerah yang ada kat dalam bilik tu.. Lama juga nak tunggu dia berhenti nangis.. Bila masuk bilik air ambil wudhuk, barulah dia sebut 'nak umi, nak umi..', dan nadanya tangisannya dah berubah....

Sebenarnya mendidik anak-anak memang memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. Kadang-kadang tindakan dan perlakuan anak-anak tak mampu kita duga. Dalam banyak keadaan, kecenderungan untuk ibubapa naik marah memang ada. Dan antara pesan Rasulullah S.A.W pada kita, bila kita marah, kita perlu usahakan untuk bertenang. Kalau sedang berdiri, kita duduk. Kalau duduk pun masih marah juga, kita baring. Ambil wudhuk dan beristighfar juga mampu menenangkan diri kita.

Anak-anak umi, mudah-mudah Allah merahmati hidup kalian, dan memberi kesabaran yang tinggi pada umi untuk mendidik kalian menjadi hamba Allah yang soleh, yang berbakti kepada ibubapa, agama dan bangsa..

2 comments:

  1. Walau saya belum berumahtangga apatah lagi mempunyai anak2..namun saya tetap bersetuju mendidik dan membesarkan anak memang menuntut kesabaran yang tinggi. Pengalaman diperolehi apabila menjaga anak2 kak long jika pulang ke kg, walaupun saya sekadar makciknya, namun adeii...kerenah mereka memang buat kita pening kepala,penat dll. namun disebalik itu..sebenarnya banyak yang kita "boleh" belajar dan nilai. Sesungguhnya setiap sesuatu itu tidak diciptakan sia2....

    ReplyDelete
  2. Anak-anak adalah amanah dari Allah yang akan ditanya di akhirat kelak. Terlalu besar tanggungjawab mendidik anak-anak menjadi generasi rabbani..

    Untuk mendidik anak-anak menjadi Soleh, ibubapa terlebih dahulu perlu mendidik diri menjadi hamba yang soleh....

    ReplyDelete