Tuesday, January 8, 2013

SELAMAT BERANGKAT KE ALAM BARU SAUDARAKU,KAMI SEMUA BAKAL MENYUSULIMU..



Islam datang kepada manusia untuk menyempurnakan akhlak. Sungguh orang yang mempunyai akhlak yang baik dan mulia adalah insan yang disukai dan disenangi penduduk bumi dan penduduk langit. Malah akhlak dan iman adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan, ia berkadar terus. Ketinggian akhlak seseorang sangat bergantung kepada keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah. Rasulullah S.A.W sendiri sebagai manusia yang paling tinggi keimanannya kepada Allah, memiliki akhlak yang paling sempurna dan mulia sehingga Allah menganjurkan manusia untuk mencontohi Baginda.
Saya ingin berkongsi cerita tentang kakak saya. Ia lebih kepada pengalaman hidup yang mempunyai iktibar yang boleh dikutip dalam perjalanan kita menuju Yang Esa. Beliau adalah anak kedua dari kami empat beradik, ibu kepada seorang cahayamata berusia 7 tahun. Mungkin beliau bukanlah seorang manusia yang sempurna, namun ada beberapa perkara dalam dirinya yang meninggalkan kesan di hati saya. Antara sifatnya yang paling saya hormati adalah sikapnya yang suka menyambung silaturrahim terutama di kalangan saudara mara. Sikapnya yang mudah mesra dan ikhlas mewujudkan hubungan yang baik di kalangan kaum keluarga yang kadangkala keruh kerana perselisihan faham. Beliau juga seorang yang merendah diri, menyayangi kanak-kanak dan menghormati orang tua.
“Mari sini anak Mak Ngah” itu antara kata-katanya yang selalu diucapkan kepada anak-anak saya sambil memeluk mereka.
Minat dan kemahirannya dalam bidang masakan menjadi antara aset terpenting dalam perniagaan yang diusahakan bersama suami, ibu dan adik saya. Saya tahu bakat memasak, kecekapan, kesungguhan dan komitmennya dalam memajukan kedai makan adalah diwarisi dari ibu kami. 
Mei yang lalu, selama hampir tiga minggu kakak saya terlantar di hospital kerana menghidap penyakit ‘liver cirrhosis’. Ia sejenis penyakit di mana hatinya sudah rosak dan tidak boleh berfungsi, menyebabkan pesakit mengalami kekurangan vitamin A, D, E, dan K. Ini kerana vitamin-vitamin ini yang larut di dalam lemak tidak dapat diserap ke dalam usus dan akan keluar bersama najis. Kegagalan fungsi hati juga menyebabkan berlakunya pengumpulan air yang keluar dari salur darah ke abdomen. Itulah sebabnya kenapa orang yang menghidap penyakit ini perutnya menjadi kembung seperti orang yang sedang mengandung. Mata dan tubuh badannya juga menjadi kuning. Hati yang rosak juga menyebabkan aliran darah ke hati terganggu dan banyak darah terpaksa melalui jalan lain untuk kembali ke jantung.
Kali pertama menziarahi kakak di hospital saya lihat dia masih ceria, sihat dan bertenaga, tidak seperti orang yang sedang menghidap sakit yang kronik. Cuma mata dan tubuh badannya yang kekuningan menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Namun beberapa hari selepas itu tahap kesihatannya semakin menurun. Tubuh badannya semakin lemah malah perutnya kelihatan membesar dan tegang. Keadaan fizikalnya itu menyebabkan dia mengalami kesukaran untuk duduk dan berjalan, sehingga untuk mengubah posisi dari berbaring kepada duduk pun dia memerlukan bantuan. Malah, ada ketikanya dia tidak mampu untuk bangun dek kerana kesakitan yang dialami di bahagian perutnya. Sewaktu dia terpaksa membuang air kecil melalui tiub, air kencingnya yang berwarna oren kehitam-hitaman menggambarkan kesakitannya saat itu.
Satu hari saya berjumpa dengan doktor pakar yang merawat kakak.
“Sayang sekali kakak awak hanya datang untuk mendapatkan rawatan pada tahap ini. Saya tidak dapat memberi apa-apa jaminan atau harapan tetapi berdasarkan pengalaman saya kakak awak hanya ada paling lama setahun untuk hidup. Peluangnya hanya 30 peratus”
Khabar yang saya terima ternyata amat menyedihkan dan memedihkan. Namun hati saya berkata-kata,
“Itu hanya pandangan seorang manusia. Pergantungan dan harapan saya tetap pada Allah”
Kami sekeluarga tidak berputus asa. Kata-kata semangat dan harapan yang menggunung tinggi sentiasa bermain di bibir sewaktu mendampingi kakak. Kami juga berusaha pelbagai cara untuk merawat penyakitnya.  Islam mengajar manusia untuk berusaha selagi mana rawatan tersebut tidak bertentangan dengan agama. Namun saya amat berhati-hati bila ada yang mengusulkan orang itu dan orang ini yang dikatakan boleh merawat bukan menggunakan perubatan moden, samada secara tradisional atau perubatan Islam.  Mungkin saya agak keterlaluan tetapi saya cenderung untuk melihat keperibadiannya dalam menilai kewibawaannya untuk merawat. Bukan sekadar berkopiah di kepala, menggunakan ayat-ayat Al-Quran, namun saya tetap skeptikal walau sekadar melihat dia merokok kerana bagi saya itu adalah gambaran keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah.   Saya bimbang adanya unsur-unsur syirik kerana itulah sebesar-besar dosa yang sangat dimurkai oleh Allah.
Antara usaha yang kami lakukan selain sentiasa membacakan Al-Quran dan doa-doa, solat hajat dan mengingatkan dan membantu kakak untuk menjaga solat,  kami menyediakan jadual pemakanan yang sihat kerana penyakitnya memerlukan dia mengambil pemakanan yang berzat dan berkhasiat. Saya masih ingat pada setiap pagi saya menyediakan jus batang seleri bersama epal dan pada waktu petang pula saya menyediakan jus lobak putih bersama timun. Rasa dan baunya memang tidak enak malah memualkan, namun saya kagum dengan semangat kakak yang kuat untuk mengikuti jadual tersebut. Buah delima, susu unta, madu, kismis hitam, badam hancur, minyak bawang putih dan minyak kelapa hijau jua adalah antara makanan yang perlu diambil setiap hari. Abah sering menyediakan burung puyuh panggang yang dimakan bersama nasi dari beras basmathi yang ditumis enak. Emak juga rajin menyediakan bubur nasi kerana kakak dinasihatkan untuk mengambil makanan yang lembut.
Sepanjang berada di hospital, perut kakak ditebuk sebanyak tiga kali bertujuan untuk mengeluarkan air yang berlebihan. Setiap kali sakit perutnya datang, kami akan menyapu perutnya dengan air zam-zam atau air biasa sambil membacakan ayat-ayat Al-Quran serta zikir dan doa kerana itulah saja yang mampu kami lakukan. Kata-kata semangat dan positif sering kami ucapkan pada kakak walaupun pada kebanyakan masa saya sendiri terpaksa berpura-pura ke tandas kerana tidak dapat menahan air mata melihat keadaannya yang kian lemah dan tidak berdaya. Kunjungan saudara mara dan rakan yang tidak putus-putus memberi sokongan menggambarkan betapa ramai orang yang menyayangi dan mendoakannya.
Sungguh Allah menyusun perjalanan hidup yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya. Sehari sebelum cuti persekolahan berakhir, kakak telah diberi cuti oleh pihak hospital dan dibenarkan pulang ke rumah. Setibanya di rumah, tiba-tiba sakitnya menyerang kembali sehingga kami mengambil keputusan menghubungi ambulans untuk membawanya ke hospital semula. Paramedik tiba, namun kakak berkeras tidak mahu dihantar ke sana. Kami berhenti memujuknya apabila dia berkata,
“Tolonglah abang, long, Nana tak mahu pergi ke hospital. Berilah peluang Nana berehat sekejap di rumah. Kalau ditakdirkan Allah nak ambil nyawa Nana, biarlah Nana mati di rumah saja.” Kata-katanya menusuk ke dalam hati saya, kepedihannya begitu terasa hingga saya tidak mampu membendung air mata.
Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Keesokan harinya keadaan kakak lebih baik dari sebelumnya. Dia boleh bangun dan berjalan ke bilik air. Saya dan kakak sempat berbual panjang. Banyak yang kami perkatakan, dari nasihat saya agar berdisiplin dengan ubat, jadual makanan kesihatannya, perancangannya untuk mengambil pembantu rumah, pengalamannya mengharungi ujian sakit, soal anaknya Samrah, hinggalah kepada harapannya agar sembuh dan dapat meraikan hari raya aidilfitri bersama-sama.
“Na, sekarang ni akak sudah tidak ada keinginan terhadap dunia dan harta lagi. Kalaulah nyawa akak panjang, akak cuma ingin berkongsi pengalaman tentang semangat yang perlu ada pada orang yang menghadapi ujian yang sama dengan akak. Kalau boleh janganlah ada saudara mara kita menghidap penyakit yang sama. Sakitnya hanya Allah yang tahu,” Itu adalah antara kata-kata terakhirnya yang masih terngiang-ngiang di telinga saya.
Saya memeluknya erat sebelum bertolak pulang ke Kedah. Hati saya berat untuk pulang namun kehidupan tetap perlu diteruskan. Tidak terlintas di hati saya bahawa itulah pelukan dan sentuhan terakhir saya dengannya ketika dia masih bernyawa.
Kira-kira sebulan lebih selepas keluar dari hospital, kakak akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir pada malam 7 Julai 2012 di sisi suami, anak, ibu dan adik saya. Pemergiannya pada usia 36 tahun benar-benar membuatkan kami sedih, namun kami redha Allah lebih menyayanginya. Segala urusan, dari saat-saat menghadapi sakaratul-maut, mandi dan solat jenazah hinggalah kepada urusan pengkebumiaannya yang dipermudahkan menenangkan hati saya bahawa kakak kembali pada Allah dalam keadaan yang paling baik. Semoga Allah mengampunkan segala dosa-dosanya dan mudah-mudahan roh-Nya ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh dan dikasihi Allah. Sungguh benarlah firman Allah:
“Tiap-tiap diri (pasti) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan)”                                                                                                      (Al-Ankabut:57)
Kematian adalah suatu yang pasti. Namakanlah apa saja, haiwan, tumbuhan mahupun manusia, gunung-ganang alam semesta,tiada yang kekal selama-lamanya. Bagi manusia, tidak kira samada anda miskin atau kaya, tua atau muda, sihat atau sakit, sedang menderita ataupun sedang bahagia, kematian pasti menyapa anda bila sudah tiba masanya. Bagi si mati, kematian adalah waktu transit sementara menunggu hari perhitungan dan pembalasan terhadap setiap saat yang telah dilalui sewaktu bergelar insan di dunia. Namun bagi yang masih hidup, kematian insan-insan di sekeliling adalah satu peringatan yang cukup mengesankan bagi mereka yang ingin mengambil pengajaran.  Bahawa bukan mati itu yang menjadi persoalan, tetapi apakah yang kita bawa apabila kita mati untuk kembali pada ‘tuan’ kita setelah dihantar ke dunia bersama amanah dan tanggungjawab sebagai khalifah pentadbir dunia.
Memang benar, tiada siapa yang dapat menilai keimanan sesorang melainkan Allah S.W.T. Namun, akhlak yang baik akan sangat membekas di hati. Ia buah kepada iman. Saya sendiri merasai pengalaman ini. Pemergian satu-satunya saudara perempuan kandung yang dianugerahkan oleh Allah benar-benar membekas di hati. Sebagai manusia biasa, saya redha dengan ketentuan Ilahi, namun tidak dapat dinafikan kesedihan tetap ada kerana kenangan dan memori bersama sentiasa hidup di dalam hati, menemani hari-hari yang saya lalui. Kenangan-kenangan itulah yang memberi kekuatan pada saya untuk terus berusaha memperbaiki diri menjadi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa.

No comments:

Post a Comment